تبلیغات
مدیرستان - مدیریت مصرف ، راهکار اساسی اصلاح الگوی مصرف( قسمت دوم )
مدیرستان
مدیرستان ، پنجره ای رو به مدیریت کارامد
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


وبلاگ تخصصی در موضوع مدیریت و رهبری
تاریخ افتتاح : اول آبان 1390

مدیر وبلاگ :دکتر امیر هوشنگ آذردشتی


مدیریت مصرف ، راهکار اساسی اصلاح الگوی مصرف
(قسمت دوم)

از آنجا که اقتصاد ما ، یک اقتصاد دو لتی می باشد ، هزینه های یارانه ای دولت برای کالاهای مصرفی و انرژی ، بسیار بالاست (حدود 90 هزار میلیارد تومان در سال ) و این امر لطمات شدیدی را به اقتصاد ما وارد می سازد زیرا در آمدهای نفتی و صادراتی را که باید صرف امور زیر بنایی و عمرانی گردد ، به خود اختصاص می دهد و حذف آن نیز علاوه بر افزایش فاصله های طبقاتی ، فشار شدیدی را بر اقشار محروم جامعه وارد می سازد ؛ لذا باید با" مدیریت صحیح و مدبرانه مصرف " ، در سطوح فردی ، سازمانی و ملّی از هزینه های مازاد و بی رویه کاست و آنها را صرف امور تولید وبستر سازی برای توسعه کشوردر زمینه های مختلف نمود تا بتدریج فاصله میان تولید و مصرف (صادرات و واردات) به میزان معقولی برسد. بدین منظور، در راستای مدیریت صحیح مدبّرانه مصرف در هر یک از سطوح فوق ، راهکارهایی ارایه می گردد:    

الف) سطح فردی :

------------------

- تغییر باورهای افراد از " مصرف متعارف و مورد نیاز " و  "چگونگی درست مصرف کردن ".

- آشنایی با روش های صرفه جویی در مصرف (بویژه در مورد مصرف انرژی ) .

- پرهیز از تجمل گرایی و رفاه زدگی.

- پرهیز از چشم و هم چشمی در خرید اموال و اقلام مصرفی و تزیینی ( اسباب و اثاثیه منزل ) .

- آشنایی با توصیه ها و دستورات دین اسلام در مورد قناعت ، صرفه جویی و اسراف .

- آشنایی با آسیبها و زیانهای ناشی از مصرف بی رویه بر اقتصاد کشور و منابع ملی .

- تعهد وخویشتن داری ( تقوا ) شخصی ومقابله با وسوسه های نفسانی و هوس پروری (بویژه در تجمل گرایی ) .

- خرید مایحتاج منزل به میزان لازم و متعارف و در حد استفاده معقو ل و متعادل.

- استفاره مشترک خانوادگی از وسایلی که جنبه شخصی ندارند و می توان مشترک استفاده کرد مثل :خودرو، کامپیوتر و وسایل صوتی و تصویری .

- درک این حقیقت که مصرف بی رویه و نابجای ثروتهای خدادادی ، باعث تبا هی نعمتهای الهی و خیانت به آیندگان است .

ب) سطح سازمانی :
--------------------

- پرهیز از برگزاری سمینارها ، همایش ها و جلسات کوچک و بزرگ غیر ضروری و نا کارآمد .

- پرهیز از ریخت و پاش های بی رویه و تشریفاتی و پذیراییهای اشرافی حتی در همایش ها و جلسات ضروری .

- پرهیز از سفرهای داخلی و خارجی غیر ضروری با هزینه های دولتی و سازمانی .

- پرهیز از بکار بردن وسایل قیمتی و تزیینی و اثاثیه و مبلمان اشرافی در اتاق کار مدیران یا کارکنان .

- تکریم ارباب رجوع و رسیدگی به مشکل او در کوتاه ترین زمان ممکن ( صرفه جویی در وقت ، انرژی و امکانات ).

- ایجاد سیستم های اتوماسیون اداری در سازمانها و ادارات به منظورجلوگیری از مصرف بی رویه تجهیزات و ملزومات اداری .

- استفاده از نیروی انسانی ما هر و کار آمد ( بویژه در امور تخصصی و مدیریتها ) به منظور پرهیز از آزمون وخطا و دوباره کاری و صرفه جویی در وقت و هزینه (بهره وری بیشتر ) .

- برنامه ریزی دقیق و بودجه بندی منصفانه و پرهیز از پروژه ها و برنامه های  پر هزینه و کم بازده .

- دقت و وسواس در تصمیم گیری های کلان سازمانی که مستلزم صرف هزینه های سنگین می باشد.

حذف تشریفات مازاد اداری و هزینه های جاری غیر ضروری مثل : خرید انواع و اقسام روز نامه ها و مجلّات برای هر یک از دفاتر بصورت روزانه ، جلسات و نشستهای غیر ضروری با پذیراییهای سنگین ، اختصاص خودرو و راننده برای هر یک از مدیران بطور جداگانه و . . . .

- عدم حضور کارکنانی که نیاز به ماندن آنها نیست (در ساعات غیر اداری ) به جهت گرفتن اضافه کار و . . . که این امر علاوه بر اتلاف وقت آنان ، مستلزم صرف هزینه های زاید از جمله آب ، برق ، گاز ،تلفن و. . . می باشد .

- ادغام واحدها یا بخشهای موازی در چارت تشکیلاتی سازمانها و ادارات دولتی که علاوه بر چابک سازی و کارآمدی بیشتر آنها ، از دوباره کاری و صرف هزینه های فراوان نیروی انسانی و تجهیزات مازاد جلو گیری می کند .

 

ج ) سطح ملّی :

----------------

- جلو گیری از هدر رفتن آب ، برق ، گاز و سایر سرمایه های ملی به علت فرسودگی شبکه انتقال و توزیع و یا عدم ذخیره سازی مناسب آنها .

- ساماندهی توزیع یارانه ها به کالاهای اساسی و انرژی مصرفی بر اساس استاندارد میزان مصرف سرانه و پرداخت هزینه مازاد مصرف توسط خود افراد .

- فرهنگ سازی جهت مصرف متعادل و منطقی و ایجاد الگوی صحیح مصرف در جامعه از طریق آموزش و پرورش ، رسانه ها و . . . بویژه از طریق سینما و تلویزیون در فیلم ها و سریال ها .

- وضع قوانین ومقررّات لازم جهت اجرای الگوی صحیح مصرف در جامعه و  پرهیز از مصرف بی رویه .                                             

 - برخورد قانونی با متخلّفان و تضییع کنندگان منابع و منافع ملی .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

- ساماندهی تبلیغات تجاری و بازرگانی رسانه ها که خود مروّج فرهنگ تجمل گرایی و مصرف زدگی اند .

- تسریع در پروژه های زیر بنایی که می توانند به ذخیره سازی انرژی و منابع طبیعی کمک کنند مثل سد سازی ، راه اندازی پالایشگا هها و مجتمع های پتروشیمی ، شبکه های انتقال و توزیع آب ، گاز و برق ، نیروگاههای هسته ای و . . . .

- تولید و توزیع کالاهایی که می توانند در مصرف جامعه صرفه جویی ایجادکنند مثل لامپ های کم مصرف

- اجرای آیین نامه ها و مقررات مهندسی که به بهینه سازی ساختمانها در مصرف انرژی کمک می کند .

- نظارت دقیق بر تولید کالاهای اساسی مثل نان، گوشت ، برنج ، روغن ، شکر ، سیفی جات ، میوه جات و . . . با کمترین ضایعات و استفاده از روشهای مکانیزه در تولید این محصولات به منظور افزایش تولید با حداقل هزینه ممکن و کیفییّت مطلوب .

- استفاده بیشتر و بهتر از مواد قابل بازیافت در تولید محصولات جدید و کاهش آلودگیهای محیطی .

- اعمال ممنوعیّتهای قانونی و بودجه ای برای سفرهای غیر ضروری و همایشها و اجلاسهای ناکارآمد دستگاههای دولتی .

- نظارت بر میزان انرژی مصرفی توسط اصناف ، بازار و مشاغل آزادو اعمال برخوردهای قانونی با مسرفین ( بویژه در مورد آب وبرق ).

- دقت در خاموشی چراغهای معابر عمومی ، بزرگراههاو خیابانها پس ازروشنایی هوا و چراغانیهای پیوسته کوچه ها و محلّه ها در جشن ها و مناسبت ها .

لازم به ذکر است موارد مذکور تنها بخشی از اقدامات و راهکارهای اجرایی جهت " مدیریت مدبّرانه مصرف " درسطوح مختلف فردی ، سازمانی و ملی می باشد و موارد بسیار دیگری نیز می توان بدان افزود

امید است که با اجرای را هکارهای لازم درسطوح مختلف بتوانیم به این شعار ، جامه عمل بپوشانیم و با " حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف " ، گامهای مؤثری در جهت پیشرفت و توسعه جامعه اسلامیمان بر مبنای عدالت و ایمان برداریم .

                                                                                             انشاء ا





نوع مطلب : مقالات مدیریت، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 12 اردیبهشت 1388
چهارشنبه 3 خرداد 1396 05:39 ب.ظ
Ahaa, its fastidious dialogue on the topic of this article
here at this website, I have read all that, so now
me also commenting at this place.
یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 11:25 ب.ظ
This paragraph will assist the internet viewers for
creating new weblog or even a weblog from start to
end.
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 03:16 ق.ظ
You can certainly see your skills within the paintings you write.
The arena hopes for even more passionate writers like you who aren't
afraid to mention how they believe. Always follow your heart.
جمعه 8 اردیبهشت 1396 10:53 ب.ظ
Article writing is also a fun, if you be familiar with afterward you can write if not it is difficult to write.
پنجشنبه 11 تیر 1394 03:03 ب.ظ
در دوران پسا تحریم هیچکس دلواپس نخواهد بود
پنجشنبه 21 خرداد 1388 11:53 ب.ظ
سلام و خسته نباشید

از اینکه وبلاگی جامع و مطالبی به روز دارید دستتان درد نکند. آرزوی موفقیت روز افزون شما را دارم.
سه شنبه 12 خرداد 1388 12:16 ب.ظ
سلام امیرهوشنگ جان
وبلاگ خیلی قشنگی دارید. آمار بازدیدکنندگانتون هم بالاست. چرا از این فرصت استفاده نمی کنید..پیشنهاد می کنم با توجه به پربیننده بودن وبلاگتون در سایت های کسب درآمد عضو بشید.هیچ هزینه ای نداره و کاملا رایگان هست.اگه به بیشتر وبلاگها توجه کنی میبینی پر از این تبلیغاته.مراحل کار ساده ست.یه بنر تبلیغاتی بهتون داده میشه که توی وبلاگتون بذارید و سپس به ازای هر کلیک روی بنر از طرف بیننده ها ،پورسانت دریافت می کنید.. یه شماره حساب سیبا یا سپهر داشته باشید تا پورسانتها به حساب شخصی شما واریز بشه.
امتحانش مجانیه.وبلاگ خوب که دارین.پس استفاده کنید و از لینک زیر ثبت نام کنید و بعد از ثبت نام نحوه قرار دادن بنر در وبلاگ و راه کسب درآمد رو به راحتی انجام بدهید.باور کنید اگه نیاین ضرر می کنید
موفق باشی
برای ثبت نام از لینک زیر وارد شوید و توضیحات رو بخونید.
http://www.parmida2009.mihanblog.com/
سه شنبه 12 خرداد 1388 12:15 ب.ظ
سلام امیرهوشنگ جان
وبلاگ خیلی قشنگی دارید. آمار بازدیدکنندگانتون هم بالاست. چرا از این فرصت استفاده نمی کنید..پیشنهاد می کنم با توجه به پربیننده بودن وبلاگتون در سایت های کسب درآمد عضو بشید.هیچ هزینه ای نداره و کاملا رایگان هست.اگه به بیشتر وبلاگها توجه کنی میبینی پر از این تبلیغاته.مراحل کار ساده ست.یه بنر تبلیغاتی بهتون داده میشه که توی وبلاگتون بذارید و سپس به ازای هر کلیک روی بنر از طرف بیننده ها ،پورسانت دریافت می کنید.. یه شماره حساب سیبا یا سپهر داشته باشید تا پورسانتها به حساب شخصی شما واریز بشه.
امتحانش مجانیه.وبلاگ خوب که دارین.پس استفاده کنید و از لینک زیر ثبت نام کنید و بعد از ثبت نام نحوه قرار دادن بنر در وبلاگ و راه کسب درآمد رو به راحتی انجام بدهید.باور کنید اگه نیاین ضرر می کنید
موفق باشی
برای ثبت نام از لینک زیر وارد شوید و توضیحات رو بخونید.
http://www.parmida2009.mihanblog.com/
دوشنبه 28 اردیبهشت 1388 12:50 ب.ظ
سلام
سایت تخصصی مدیریت ،راهکار مدیریت , مهندسی صنایع ،تحول ، نگرش ، رفتار سازمانی ، استراتژیک راه اندازی شد ..
هات ویژن را کاری جدید در مدیریت
www.hotvision.ir
شنبه 19 اردیبهشت 1388 11:05 ق.ظ
بزرگان زاده نمی شوند - ساخته می شوند .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی