تبلیغات
مدیرستان - کارو تلاش مؤثر در فرهنگ اسلامی- ایرانی
مدیرستان
مدیرستان ، پنجره ای رو به مدیریت کارامد
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


وبلاگ تخصصی در موضوع مدیریت و رهبری
تاریخ افتتاح : اول آبان 1390

مدیر وبلاگ :دکتر امیر هوشنگ آذردشتی

*کارو تلاش مؤثر در فرهنگ اسلامی- ایرانی :

" کار " در فرهنگ ما  از دیر باز  به عنوان " سرمایه جاو دانی "(11) معرفی شده و در احادیث و روایاتی که  از ائمه معصو مین سلام الله علیهم اجمعین به ما رسیده نیز برای کار و تلاش ، ارزش و اجر فراوانی مقررگردید ه است تا آنجا که امام صادق (ع) می فرماید : " کسی که در طلب روزی خانواده خود ، کار می کند و به سعی و کو شش تن می دهد ، مانند مجاهدی است که در میدان کار زار برای خدا جهاد می کند" (12) و در جای دیگر از بی کاری و ترک کار  اظهار تآسف نموده ، می فرمایند : " هر کس کار خود را در طلب معاش ترک نماید ، دعای مستجابی در پیشگاه الهی نخواهد داشت " .(13)

امام رضا (ع) نیز ، کار کردن را " عمل انبیا و مرسلین و مردان شایسته و صالح "  (14) می داند  و در باره کار مضاعف می فرماید : " آن کس که کار بیشتری می کند تا در آمدش برای خود و کسانش بسنده باشد ، در نزد خدا پاداشی بزرگتر از پاداش مجاهد فی سبیل الله دارد ".(15)

همچنین امام على علیه السلام مى‏فرماید: مبغوض مى‏دارم كسى را كه نسبت به كار حیات مادى‏اش تنبل و بى‏اعتنا است؛ زیرا كسى كه نسبت به زندگى دنیایش چنین است، در مورد آخرتش تنبل‏تر و بى‏اعتناتر است. (16) و در روایت دیگر فرمود: هرچند كار و تلاش همراه با زحمت و رنج است، بیكارى پیوسته منشأ فساد و تباهى است. (17)

براساس آموزه‏هاى دینى، اگر كسى به انگیزه دستمزد گرفتن و تأمین معیشت و رفاه خود و خانواده خود، كار و تلاش كند، یك درجه از تقوا را تحصیل كرده است و براساس این انگیزه كار ارزش غایى پیدا مى‏كند، نه ارزش ابزارى؛ زیرا چنین كارى در واقع یك نوع انجام وظیفه دینى است. امام على ـ علیه‏السلام ـ در دو روایت زیر، همین نوع ارزش را مى‏شناساند: "هیچ تلاش صبح هنگامى در راه خدا به فضیلت كار صبح هنگام، در جهت رفاه و آسایش فرزند و خانواده نمى‏رسد." (18) " كسى كه از سر دلسوزى بر پدر یا فرزند یا همسر،  به دنبال امر دنیایش باشد، چهره او در قیامت همانند ماه شب چهارده است." (19)

اما چگونه کاری نیکو و موثر است و در نیل به قله های رفیع پیشرفت و شکو فایی در عرصه های مختلف مفید فایده ؟

در آیات و روایات اسلامی  برای کار موثر ، خصو صیاتی ذکر شده که ازآن جمله می توان موارد زیر را بر شمرد :

1- کار با استحکام : پیامبر (ص) می فرما ید : " چون کسی از شما به کاری دست زد  ، باید درست و محکم کارکند .(20)

2- کار با انگیزه : خداوند در قرآن می فرماید :" ای یحیی ، کتاب آسمانی ما را با نیرو (انگیزه) بگیر ."(21)

 

3- کار با نظم : امام علی (ع) می فرماید :" هر روز کار همان روز را انجام بده ( کار امروز را به فردا مگذار ) زیرا  هر روزی کاری برای خود دارد."(22)

4- کار با تخصص: حضرت یو سف (ع) به عزیزمصر فرمود : " مخازن این سرزمین را به من بسپار زیرا من در این کار ، نگهبان و دانایم .(23)

5- کار با تعهد : خداوند در سوره قصص  از قول دختران شعیب (ع) می فرماید : " انسان نیرومند و امین ، بهترین کسی است که او را به کار می گماری ".(24)

در ادبیات مدیریتی نیز شا خصهایی برای کار موثر ، ذکر گردیده  است که مهمترین آنها، کارایی ، اثر بخشی و بهره وری می باشد .


کارایی (
EFFICIENCY   ) را " انجام درست کار " تعریف کرده ا ند که نشان دهنده نسبت تبد یل ورودیها به خروجیهاست.

در واقع  ،کارایی ، نشان می دهد که یک فرد یا سازمان ، به چه صورت ، منابع (زمان ، مواد خام ، بودجه و ....) را در جهت  ایجاد خروجی مناسب (محصول یا خدمت ) به کار گرفته است ، لذا می توان گفت هر چه استفاده مناسب از منابع ، بیشتر و تلفات ( اتلاف  وقت ، مواد ، بودجه ، نیروی انسانی و ....) کمتر باشد ، کارایی بیشتر است ، بنابراین برای افزایش کارایی ، باید اولا" کار ( شغل) دقیقا" تعریف گردد و روند ها و فرایندهای شغلی مشخص و شفاف  باشند و ثانیا" افراد ( نیروی انسانی ) از تخصص و تعهد لازم  برخوردار باشند تا بتوانند با استفاده از حداقل منابع ، مقاصد سازمانی را محقق سازند .

اثر بخشی EFFECTIVE NESS))  را نیز "انجام کار درست " تعریف کرده ا ند که نشان دهنده نسبت ارتباط خروجی ها با اهداف می باشد . بدین ترتیب ، هر چقدر خروجی کار انجام شده در راستای اهداف سازمانی باشد ، آن کار از
ا ثر بخشی بیشتری برخورداراست  لذا برای افزایش ا ثربخشی ، باید اهداف شغلی و سازمانی ، به طور دقیق و شفاف تعیین و ابلاغ گردند و عملکرد هر فرد در راستای تحقق اهداف ، ارزشیابی شود .

 

بهره وری ( PRODUCTIVITY  )  نیز حاصل جمع برداری کارایی و اثر بخشی است که نشان می دهد  یک سازمان به چه صورت منابع  خود را در راستای تحقق اهدافش بکار می گیرد .  به این ترتیب ، بهره وری را می توان به صورت "انجام درست کار درست " تعریف کرد.(25)

به بیان دیگر ، بهره وری ، نسبت میان ستاده ( کالا یا خدمات تولید شده) به منابع بکار رفته (انسانی و غیر انسانی ) است (26) یعنی اگر بتوانیم با حداقل منابع ، حداکثر بازده (ستاده) را برداشت کنیم ، کار ما از بهره وری بالایی برخوردار است . از این تعریف ساده به خوبی مشخص می گردد که لزوما" کار زیاد و فراوان ، موجب افزایش بهره وری نمی شود بلکه کاری موثر و بهره ور است که بازده خوبی نسبت به  منابع صرف شده داشته باشد  و بتوانیم با حداقل منابع ، حداکثر استفاده  را داشته باشیم. چه بسیار کارگران یا کارمندانی که ساعتها وقت خود را در کارگاهها و ادارات صرف می کنند ولی بهره وری کار آنها  بسیار اندک و ناچیز است و این یک هشدار جدی  برای مدیران و مسو لان ذیربط می باشد زیرا صرف وقت زیاددر محیط کار  ، بدون برنامه و  غنی سازی شغل ، نه تنها موجب اتلاف وقت افراد - که گرانبهاترین  سرمایه  است - می گردد بلکه هزینه های  مادی و معنوی  بسیاری ( آب ، برق ، تلفن ، اضافه کاری و ...) را نیز بر سازمان مربو طه تحمیل می سازد . لذا باید ابتدا مشاغل ( کارها ) بدرستی تعریف گردند و افراد مناسب برای هر شغل بکار گرفته شود و آنگاه با تعیین دقیق میزان منابع لازم برای انجام هر کار ( انسانی و غیر انسانی ) شا خصهایی برای سنجش بهره وری افراد در آن شغل تعیین گشته و هر فرد به طور مرتب طبق شاخصهای مذکور ارزیابی گردد.

گر چه پدیده بیكارى یكى از مشكلات جدى جوامع امروزی است  ولی مهم‏تر از آن بیكارى پنهان است كه در واقع روى دیگر سكه كاهش بهره‏ورى كار به حساب مى‏آید. جامعه ما نیز در كنار پدیده  بیكارى ، ازمشكل كاهش بهره‏ ورى نیز رنج می برد . این كاهش بهره‏ورى عوامل گوناگونی دارد كه باید در جاى مناسب خود بررسى شود. آنچه در این‏جا باید بدان توجه شود، این است كه هر كارى را باید با علم و مهارت لازم پیش برد. امام على ـ علیه‏السلام  مى‏فرماید : " كار با دانش و مهارت همانند گام برداشتن در طریق روشن است. "(27)  و " ارزش هر فردى به اندازه حسن و درستكارى اوست ." (28)  طبیعى است كه با كاربردى كردن دو عنصر مهارت و درستكارى مى‏توان بهره‏ ورى كار را افزایش و در نتیجه بیكارى پنهان جامعه را كاهش داد.

 

در واقع نتیجه بهره وری باید کاهش هزینه ها ، استفاده بهینه از منابع ،کاهش زمان تولید ، افزایش کمیت وبهبود کیفیت باشد ودر این صورت است که می توان به موثر بودن کار وتحقق اهداف سازمانی وملی امیدوار بود وقله های رفیع  توسعه وپیشرفت را یکی پس از دیگری فتح کرد.  





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 14 اردیبهشت 1389
شنبه 18 شهریور 1396 03:44 ق.ظ
Hi there to every body, it's my first visit of this weblog;
this web site consists of awesome and actually good data in support of visitors.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 10:06 ق.ظ
Hello there, I found your blog via Google at the same time as searching for a related subject,
your site got here up, it looks good. I've bookmarked it
in my google bookmarks.
Hi there, just turned into alert to your weblog thru Google, and located that it's really informative.
I am gonna be careful for brussels. I will be grateful if you proceed this
in future. Numerous folks can be benefited out of your writing.
Cheers!
شنبه 25 اردیبهشت 1389 01:26 ب.ظ
معلم میتواند این نوجوان را یا این كودك را به یك انسان عالم، فكور، داراى روح تحقیق، علاقه‌مند به تحقیق و پژوهش تربیت كند، یا یك انسان سطحى و بى‌علاقه‌ى به تعمق و بى‌علاقه‌ى به معلومات؛ میتواند او را یك انسان شریف، نجیب، خیرخواه، خوشدل و پاك‌نفس تربیت كند و به عرصه بیاورد، میتواند در نقطه‌ى مقابل، او را تبدیل كند به یك انسان شریر، بددل و بدخواه؛ میتواند او را یك انسان خوشبین، داراى اعتماد به نفس، امیدوار و علاقه‌مند به كار و فعالیت به بار بیاورد، میتواند در نقطه‌ى مقابل، او را یك انسان ناامید، مأیوس و منزوى به جامعه تحویل دهد؛ میتواند از او یك انسان متدین، پارسا و پاكدامن بسازد، یا نقطه‌ى مقابل، یك انسان لاابالى، بى‌اعتناى به ارزشهاى اخلاقى، بى‌اعتناى به تعالیم دینى تربیت كند؛ میتواند حتّى بر عوامل خارجى تربیت - مثل این رسانه‌ها و امثال اینها - غلبه كند؛ حتّى با تعلیم مستمرى كه در طول سالهاى متمادى با این ماده‌ى خام، با این نوجوان، با این دل آماده‌ى پذیرش ایفاء میكند، میتواند بر نقش تربیتى والدین غلبه كند؛ این نقش معلم است.
"مقام معظم رهبری"
سه شنبه 21 اردیبهشت 1389 11:35 ق.ظ
اگر انسان بداند كه چه كار بزرگى را دارد انجام میدهد، انگیزه‌ى او، تحرك او، ایمان او و تلاش او در این كار، مضاعف خواهد شد.
"مقام معظم رهبری"
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی