تبلیغات
مدیرستان - چهل نکته قرآنی در انتصاب مدیران (قسمت دوم)
مدیرستان
مدیرستان ، پنجره ای رو به مدیریت کارامد
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


وبلاگ تخصصی در موضوع مدیریت و رهبری
تاریخ افتتاح : اول آبان 1390

مدیر وبلاگ :دکتر امیر هوشنگ آذردشتی

  چهل نکته قرآنی در انتصاب مدیران (قسمت دوم)

21 - شایسته سالاری،مورد تایید و عنایت خداوند :

وقتی خداوند خود را دوستدار افراد صالح و شایسته و یار و یاور آنها دانسته است (وَهُوَ یَتَوَلَّى الصَّالِحِینَ اعراف/196) یعنی این شیوه و روش مورد تایید و عنایت اوست لذا بجاست که از صالح ترین و شایسته ترین افراد برای مناصب مدیریتی استفاده نماییم.

22 – لزوم خوش نامی و سابقه نیک ، قبل از مدیریت :

مدیر باید به خوش نامی و خوش سابقه بودن ، شهره باشد به گونه ای که حتی منکران و مغرضان نیز از او به خوشنامی و سابقه نیک یاد کنند .( چنانچه طبق آیه 62 سوره هود حتی منکران حضرت صالح (ع) نیز از او به نیکی یاد می کردند : یا صالح قد کنت فینا مرجوا قبل هذا ) .

23 – مصاحبه بالاترین مقام سازمان در انتخاب افراد برای سمتهای مهم و حساس :

برای اعطای مسوولیتهای بسیار مهم ،گاه لازم است شخص اول سازمان ( کشور) خود به طور مستقیم و حضوری  (رو در رو) با فردی که می خواهد منصوب شود ، مصاحبه نماید ( چنانچه طبق آیه 54 سوره یوسف عزیز مصر خود شخصا با یوسف برای اعطای مسوولیت به او صحبت نمود : و قال الملک ائتونی به .....)

24 – لزوم مصاحبه حضوری قبل از انتصاب مدیران :

قبل از انتصاب مدیران ، مصاحبه حضوری برای گزینش آنان ضرورت دارد (فلما کلمه .... یوسف /54) .

25 – قدرت و امانتداری ، دو شرط لازم برای پذیرش مسوولیت :

قدرت ( توانایی داشتن) و امانتداری ( امین بودن) دو شرط لازم  برای پذیرش مسوولیت و لازم و ملزوم یکدیگرند زیرا بدون قدرت ، اعمال مدیریت ممکن نیست و بدون امانتداری ، حفظ مدیریت  مقدور نیست . ( لذا پادشاه مصر ، یوسف(ع) را  قدرتمند و امانتدار نامید : لدینا مکین امین - یوسف /54) .

26 – ملاک در گزینش ، وضع فعلی افراد است :

ملاک و معیار در گزینش افراد برای اعطای مسوولیت به آنان ، وضعیت  فعلی (حال) افراد است . گذشته و آینده افراد نباید معیار گزینش آنان در زمان حال قرار گیرد  : الیوم لدینا مکین امین - یوسف /54) .

27 – درخواست مدیریت  ، عیب نیست :

اگر کسی احساس کند که وجودش ( تخصص و علمش ) در جایی مفید و راهگشای مشکلات جامعه ( سازمان) است ، درخواست مسوولیت (مدیریت) از مدیر  مافوقش برای رفع آن مشکلات ،نه تنها عیب و کسر شان نیست ، بلکه تکلیف و ضرورت است ( چنانچه طبق آیه 55 سوره یوسف ، حضرت یوسف (ع) وقتی مدیریت خود را برای نجات مردم از قحطی لازم دید ، خودش درخواست مدیریت نمود : قال اجعلنی علی خزائن الارض .....).

28 – اوصاف شایسته کارگزاران حکومتی :

قدرت (توانایی) ، امانتداری ، حفاظت از جان و مال مردم و تخصص (علم) از اوصاف لازم و ضروری برای کارگزاران (مدیران) در نظام  اسلامی است که باید در انتصاب مدیران حتما مد نظر قرار گیرد( چنانچه طبق آیات 54 و 55 سوره یوسف ، حضرت یوسف واجد تمام این صفات بود : لَدَیْنَا مِكِینٌ أَمِینٌ ....... إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ).

29 – در پذیرش مسوولیت (مدیریت) ، ملیت شرط نیست :

در مدیریت اسلامی آنچه مهم است ، لیاقت و شایستگی است نه تابعیت منطقه ای و ملیت .( چنانچه حضرت یوسف (ع) مصری نبود ولی در حکومت مصر مسوولیت گرفت و مردم آنجا را از قحطی نجات داد ) .

30 – سربلندی در آزمونهای سخت ، لازمه مدیریت در اسلام :

در منطق اسلام کسی لایق زمامداری و حکومت است که در برابر حوادث سخت ، حسادتها ، شهوتها ،تحقیر ها ، زندانها و تبلیغات سوء دشمنان آزمون شده و از این آزمونها سربلند بیرون آید (إِنَّهُ مَن یَتَّقِ وَیِصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَیوسف /90)

31-  لیاقت مهم تر از سابقه ( شایسته سالاری) :

در ملاکهای انتصاب از منظر قرآن ، لیاقت و شایستگی از سابقه مهم تر و با ارزش تر است . (چنانچه طبق آیه 34 سوره بقره  فرشتگان قدیمی و با سابقه باید به آدم تازه به دوران رسیده اما لایق ، سجده کنند :
اسجدوا لآدم فسجدوا).

32 - سرمایه گذاری روی جوانان در انتصابها :

در تشکیل حکومت اسلامی بر مبنای حق ، بیش از همه باید روی جوانان سرمایه گذاری نمود زیرا هم از شجاعت و جسارت لازم برخوردارند و هم قدرت و توان لازم برای اجرای امور را دارند ( چنانچه طبق آیه 83 سوره یونس ، حضرت موسی (ع) نیز روی جوانان سرمایه گداری کرد و اولین کسانی نیز که به او ایمان آوردند همین جوانان قومش بودند : فما آمن لموسی الا ذریة من قومه ).

33-  ارتقا بر مبنای عملکرد خود افراد :

در مدیریت الهی و اسلامی،ارتقا افراد(مدیران)بر مبنای عملکرد خود آنان است و خواست(اراده)الهی بر مبنای تلاش و همت خود افراد محقق می گردد(چنانچه طبق آیه 176 سوره اعراف ،اگر خدا می خواست مقام بلعم با عورا را ترفیع می داد اما به خاطردنیا دوستی و پیروی او از هوای نفس (عملکرد نادرستش)اسیر دنیا گردید و پست و خوار شد : وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ ).

34- مدیریت بر مبنای حق و عدالت :

در مدیریت اسلامی، هدایت(مدیریت ،حکومت و قضاوت) باید بر مبنای حق و عدالت باشد در غیر اینصورت از درجه اعتبار ساقط می باشد به همین علت همگان شایستگی و توانایی انتصاب و اشتغال به امر هدایت و مدیریت بر مبنای حق و عدل را ندارند و فقط گروه اندکی از مخلوقات (بندگان)که می توانند به حق و عدالت  رفتار و حکم نمایند،شایستگی هدایت و مدیریت را دارند.(یهدون باالحق و به یعدلون – اعراف/181)

35- ستمگران لایق مدیریت و رهبری نیستند :

در مدیریت اسلامی ، هرگونه تکیه ، تمایل و اعتماد به ستمگران ، شراکت در ظلم آنان محسوب می شود و مستوجب عذاب الهی است ؛ لذا ستمگران لایق مدیریت و رهبری در نظام اسلامی نیستند و پیروی از آنان جایز نیست ( ولا ترکنوا الی الذین ظلموا .... هود/ 113 و همچنین " لا ینال عهدی الظالمین " بقره /124 ) .

36 –  توانایی جسمی و امانتداری دو شرط ضروری برای انجام مشاغل خدماتی :

برای انتصاب در امور خدماتی و  کارگری( کشاورزی – صنایع و ....) که نیاز به کار بدنی و فعالیت جسمی دارد ، قرآن " توانایی جسمی " و " امانتداری" را به عنوان دو شرط اصلی معرفی می کند . چنانچه وقتی حضرت موسی علیه السلام می‌خواهد به عنوان شبان به حضرت شعیب (ع) خدمت كند ، دختر شعیب او را « اَلْقَویُ الْاَمینُ»  معرفی می‌نماید یعنی كسی كه هم توانایی و قدرت دارد و هم امانتدار است .( ان خیر من استاجرت القوی الامین – قصص /26)

37- لزوم بصیرت و آگاهی مدیر اسلامی :

بصیرت ، یکی از مهمترین ملزومات مدیریت می باشد . مدیر مسلمان باید هم خود از بصیرت و ژرف نگری کامل برخوردار باشد و هم پیروانش را با بصیرت به سوی اهداف تعیین شده هدایت نماید (قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِیرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِی یوسف /108 ) . وسعت دید و آگاهی مدیر (رهبر)جامعه اسلامی باید به قدری باشد که حتی عقبه (دنباله) توطئه و توطئه گران (طراحان و برنامه ریزان)را بشناسد و برعلیه
 آنان تصمیم درست و قاطع بگیرد
( فشرد بهم من خلفهم  – انفال/57). لذا یکی از ملاکهای مهم گزینش مدیران ( به ویژه مدیران استراتژیک)  ، بصیر بودن آنهاست .

38- توانایی برخورد قاطعانه با هنجار شکنان و منحرفان :

مدیر(رهبر) نباید در برابر انحرافات بزرگ و قانون شکنی و هنجارشکنی افراد زیر مجموعه(کارکنان-پیروان-مردم) بی تفاوت باشد بلکه باید با شدت و حدت با منحرفان و هنجارشکنان (دور یا نزدیک) برخورد کند و انها را بازخواست و توبیخ نماید تا درس عبرتی برای سایرین باشد و دیگر هیچکس اجازه قانون شکنی و نا بهنجاری را به خود ندهد. (چنانچه طبق آیه 150 سوره اعراف ،حضرت موسی(ع)با منحرفان قومش با شدت و قاطعیت برخورد کرد و حتی برادرش هارون را که به جانشینی خود برگزیده بود،شدیدا بازخواست نمود : وَلَمَّا رَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا قَالَ بِئْسَمَا خَلَفْتُمُونِی مِن بَعْدِیَ أَعَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ وَأَلْقَى الألْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِیهِ یَجُرُّهُ إِلَیْهِ).

39 - مدیر(رهبر) ، یار و غمخوار کارکنان :

مدیر باید در عین قاطعیت در برابر ناهنجاریها ، یار و غمخوار کارکنان(مردم)باشد و خود را در غم و شادی های آنان شریک بداند ؛ به گونه ای که درد و رنج زیردستان را درد و رنج خود بداند و در سختی ها و گرفتاری ها با آنان همدل و همراه باشد.( عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْكُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ – توبه/128)

40 -  پست و مقام ، وسیله ی آزمایش است نه ملاک برتری و مباهات :

در مدیریت اسلامی ، تمام بزرگیها و برتریها از جانب خداوند ( منطبق با حکمت الهی ) ودر مسیر رشد و تربیت انسانهاست لذا با  برتری دادن برخی بر برخی دیگر آنها را می آزماید تا قبول شدگان را پاداش و مردودین را عقاب نماید . لذا نباید تفاوت و برتری در داده ها و داشتن پست و مقام را ملاک برتری دانست بلکه باید آنها را وسیله ی آزمایش الهی دانست و در سربلند بیرون آمدن از این آزمون بزرگ تمام سعی خویش را بکار بست و از خداوند نیز مدد خواست ( لیبلوکم فی ما آتاکم – انعام / 165).





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 22 مهر 1392
دوشنبه 9 مرداد 1396 08:49 ب.ظ
It's really very difficult in this busy life to listen news on Television, thus I
simply use web for that reason, and take the most up-to-date news.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:21 ب.ظ
You could definitely see your skills in the article you write.
The arena hopes for more passionate writers like you who aren't afraid to mention how they
believe. Always follow your heart.
یکشنبه 20 فروردین 1396 04:43 ب.ظ
I am sure this paragraph has touched all the internet viewers, its really really good paragraph on building up new web site.
دوشنبه 22 مهر 1392 10:45 ق.ظ
زنده باد
دوشنبه 22 مهر 1392 10:17 ق.ظ
با سلام واحترام خدمت دوست و برادر عزیزم جناب دکتر آذردشتی:
از وبلاگ پر محتوا و مطالب زیبایش بسیار استفاده کردم .خدا بر توفیقاتتان بیفزاید.بویژه مطالب اخیر با بهره گیری از آیات قرآن بسیار بدیع و منحصر بفرد بود.امیدوارم کتاب "سیری در مدیریت قرآنی " حضرتعالی که میدونم زیر چاپه زودتر بیرون بیاد و بهره مند شویم.با آرزوی توفیقات روز افزون.
دوشنبه 22 مهر 1392 10:09 ق.ظ
دست مریزاد. جالب بود
دوشنبه 22 مهر 1392 10:08 ق.ظ
سلام. دستتون درد نکنه استاد.خیلی خیلی جالب بود.من خودم مدیریت اسلامی تدریس می کنم اما چنین تلفیقی بین مسائل مدیریتی و آیات قران را جایی ندیده بودم .اگر اینها به مقاله یا کتاب تبدیل بشه فکر میکنم خیلی بیشتر مورد استفاده واقع شود .در هر حال ما که بهره مند شدیم .خدا قوت .موفق باشید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی